91245

Багато хто з нас в дитинстві міг споглядати на футуристичні локомотиви серії ЧС4. Цього разу ми хочемо розповісти про долю одного з них, а саме ЧС4-001 (заводська серія 52Е0).

Багато суперечок було на тему долі цієї машини, багато історій її загибелі. За однією з байок ця машина згоріла під час випробувань в 1967р. на С.К.Ж.Д, а голови в 1982р. пішли на постраждалий ЧС4-132 в Цвітковому (про це буде тема про ЧС5). Далі будемо говорити по факту.

У 1962 році Škoda Plzeň паралельно з розвитком серії S699.0 (заводський тип 32E0) також приступили до проектувальних робіт по аналогічно продуманого експортного локомотва ЧС4 (заводський тип 52E0) для ліній електрифікованих однофазним струмом напругою  25 кВ частотою 50 Гц в СРСР. Прототип цієї серії локомотивів, позначений як ЧС4-001 з заводським серійним номером 4805, був виготовлений в кінці 1963 року. Згідно проекту конструкційна швидкість прототипу повинна була становити 180 км/год з розрахунковою вагою 126 т +/- 3%. За задумом виробника, це був все той же кузов з композиційних матеріалів, в розробці конструкції якого брав участь корпоративний дизайнер Мілос Франків.

91163

За основу проекту комплекту електрообладнання для ЧС4-001 був, звичайно, узятий електровоз S699.001, але з внесенням певних удосконалень.

s6990001v Зокрема, тягові двигуни були додатково модифіковані та отримали позначення 3AL4446iP. Їх годинна потужність була підвищена до 850 кВт. За рахунок використання більш потужних кремнієвих діодів потужність випрямних установок також була значно підвищена. У електричній схемі та компоновці електрообладнання 52Е0 практично повторив свого прородителя – електровоз S699.001, але з певними змінами, як ось наприклад в кожній з двох груп ланцюгів паралельно були включені вже не три, а дві випрямні установки. Передня частина рами локомотива була сконструйована з урахуванням використання автозчепного пристрою СА3. З заводу на локомотив була встановлена гвинтова упряж та буферні тарілки.

91164

Стосовно ходової частини то на фотографіях ЧС4-001 1964-65  років можемо спостерігати два варіанти візків. Обкатку і перші випробування в Чехословаччині ЧС4-001 проходив з візками без листових ресор, а  в СРСР був відправлений з візками, де використовувалися підбуксові листові ресори. Вийшло так, що електровоз ЧС4-001в результаті мав вагу в 131,4 тонни, що не відповідає ТЗ. Те ж саме, до речі, вийшло і з електровозом S699.001. Тобто, фактично, вже на початку 1964 року було ясно, що в проекті 52Е0 не вдалося вийти на заданий рівень за всіма конструкційним параметрами, для чого заводчани виконали подальші серйозні доопрацювання, задля зниження ваги обладнання. Проте, було визнано за доцільне відправити електровоз ЧС4-001 для дослідної експлуатації в СРСР з метою виявлення слабких місць в конструкціях вузлів, агрегатів та різноманітних систем керування. У грудні 1964 року ЧС4-001 був відправлений в СРСР, і практично весь 1965 рік проходив дослідну експлуатацію на Північно-Кавказькій залізниці.

Через підвищене навантаження на вісь його максимальна допустима швидкість була обмежена величиною 100 км/год. Але в дослідному порядку на ділянці Ханська – Майкоп ЧС4-001 розвинув швидкість 145 км/год. В ході експлуатації на електровозі було досить багато різних пошкоджень. Усунення деяких з них навіть винудило до перегонки електровоза на НЕВЗ. Але в цьому і було головне завдання дослідного зразка – виявити якомога більше слабких місць, щоб внести в конструкцію локомотива необхідні зміни.

На початку 1966 року ЧС4-001 був повернутий до Чехословаччини на завод Шкода. Не дивлячись на те, що фактично проект 52Е0 виявився в цілому невдалим, він виконав свою історичну місію. Модернізування ЧС4-001 було визнано недоцільним. Занадто серйозні зміни були задумані заводчанами, які знайшли свою  реалізацію в серйозно переробленому проекті заводської серії 52Е1. Особливою відмінною рисою серійних ЧС4 від ЧС4-001 було 6 великих бокових вікон замість 10 маленьких овальних.

153024

Той факт, що в рамках проекту 52Е1 були виготовлені відразу 10 електровозів (ЧС4-002 … 011), тобто установча партія, говорить про те, що впевненість заводчан в успішності цього проекту була вже досить висока, інакше на такий ризик ніхто б не пішов.

А електровоз ЧС4-001 після прибуття назад в Чехословаччину був списаний (з фінансового балансу проекту) і переобладнаний під допоміжний локомотив для роботи на випробувальному кільці в Велімі, де і прослужив багато років. Після переобладнання електровоз отримав заводський тип 52Еm та відповідно номер S699.1001. Зберіглися світлини де ЧС4-001 працює в Чехії разом зі своїм прородителем S699.001. На першому фото ЧС4-001 разом зі своїм прородителем S699.001 під час випробування двосистемного електровозу ES499.

f5g-wq7aaxo

g2o-twv9th4

260601f

b0ee68237a5e

153049

До 1990 року цей електровоз працював на випробувальному кільці під серією S699.1001. у 1991 році ЧС4-001 разом зі своїм прородителем був відправлений у відстійник.

264005

ostel007

У 1992 році життя цього прекрасного електровоза обірвалася і він був порізаний, а от доля S699.001 склалася куди краще. Під егідою ентузіастів S699.001 був відреставрований та поставлений у музей.

18057002549_8bc4d079a3_b